نماز، رکعتی 600 تومان
صابون افزایش قیمت چندبارهٔ بلیت قطار در این یکسال اخیر به تن همهٔ مسافران این اسب آهنی خورده است. آنها هم که همسفرش نبودهاند، جسته گریخته اخبارش را شنیدهاند. اما آخرین مورد این افزایش قیمت آنقدر عجیب مینمود که حتی یکی از آیتمهای خبر 20:30 را هم به خود اختصاص داد؛ پولی در قبال چیزی به نام «خدمات ایستگاهی». یکی از مسئولین شرکت رجا در همان آیتم خبری میگفت که بالأخره ایستگاههایی که قطار در آن میایستد هزینههایی دارند مثلاً برای سرویسهای بهداشتی که اینها باید از این طریق تأمین شود.
طبق تجربهٔ شخصی بنده، قطار فقط برای نمازهایی که زمانشان در حین حرکت قطار باشد توقفی 20 دقیقهای میکند. در این فاصله شما میتوانید از سرویس بهداشتی استفاده کنید (اگر به علت تعداد زیاد مسافر قیدش را نزنید)، وضو بگیرید (اگر در قطار نگرفته باشید)، و چند رکعت نماز شکستهتان را در نمازخانهٔ ایستگاه بخوانید. بعضیها در این فاصله، سیگاری هم میگیرانند. همین.
حالا یک مرور با اعداد و ارقام. در همین رفت و برگشت اخیری که از مشهد به تهران داشتم، مجموعاً 6800 تومان به عنوان «خدمات ایستگاهی» روی بلیتها پرداختم. در سه توقف قطار (یکی رفت و دوتا برگشت)، 11 رکعت نماز خواندم، یعنی هر برای رکعت حدوداً 618 تومان به شرکت معظم رجا پرداخت کردهام. آیا این هزینهها واقعی است؟ تابهحال این هزینه از کجا تأمین میشده است؟ تکلیف کسانی که اصلاً پیاده نمیشوند یا داخل قطار وضو میگیرند و به علت بیماری یا کهولت سن و فاصلهٔ زیاد واگن تا ایستگاه همان کنار قطار نماز میخوانند، چیست؟ احتمالاً برای آنهایی که نماز نمیخوانند، این نوعی جزیه محسوب میشود!
حالا یک نگاه کلیتر. قطار رفتِ ما اسمش هست «صبا تندرو اتوبوسی» (البته فقط اسمش تندرو است چون مسیر مشهد-تهران را در بهترین حالت 10 ساعته میرود!) این قطار طبق اطلاعات سایت رزرو بلیت رجا حدود 1000 نفر ظرفیت دارد که معمولاً در فصل تابستان با ظرفیت تکمیل هم حرکت میکند. بلیت این قطار 28,000 تومان و خدمات ایستگاهی آن 2,800 تومان است، یعنی در هر حرکت حدود 2,800,000 تومان به درآمد این قطار اضافه شده است. این قطار بین ساعت 15 تا 16 در ایستگاه سمنان توقف میکند (شاید به خاطر اینکه به دلیل تعداد زیاد مسافر، ایستگاههای کوچکتر اصلاً جوابگو نیستند) و حجم چندصدنفری که میخواهند در نمازخانهای با چند پنکه سقفی، نماز بخوانند، تجربهٔ ناخوشایندی را برای مسافر به یادگار میگذارد.
آیا تناسبی واقعی بین مبلغ اخذشده و خدمات ارائهشده وجود دارد؟ برای آنکه تصویر بهتری از مبلغ 2,800,000 تومان داشته باشید، مثالی جادهای خدمتتان میزنم. کرایهٔ اتوبوسهای V.I.P مسیر مشهد-تهران حدود 48,000 تومان است. این اتوبوسها معمولاً 25 صندلی دارند. یعنی در هر مسیر حدود 1,200,000 تومان کلّ درآمدشان است (قیمت این نوع اتوبوسها هم گویا چیزی بیش از 700 میلیون تومان است). میبینید که رجای عزیز با یک ترفند کوچک، برای شبهخدماتی که سالهاست ارائه میشود، چیزی بیش از دو برابر درآمد یک اتوبوس V.I.P را برای نماز خواندن از مسافران گرامی دریافت میکند. به این میگویند «مدیریت با شیب ملایم»!
